Μεταξογραφία
Πελαγοφίαλος
Επιχειρώντας μια αναφορά στο πρώτο δάνειο που σύναψε το Ελλαδικό κράτος το 1823, παρακάμπτω σε πρώτη φάση κάποιο ερώτημα διευκρίνησης, που τέθηκε σε σχόλιο προηγούμενης ανάρτησης, σχετικά με υπαινιγμούς που διατύπωσα σχετικά με τον ρόλο της Ρωσίας στην επανάσταση του 1821 - και κατ’ επέκταση γενικότερα στην συμβάντα της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας. Θεωρώ ότι μια αξιολόγηση των επιλογών της Ρωσίας δεν μπορεί να γίνει χωρίς αναφορά σε ευρύτερα δεδομένα και αυτή θα ακολουθήσει πολύ σύντομα.
Πιστεύω, ότι η ενασχόληση με τον καταστροφικό ρόλο του πρώτου δανείου αρμόζει να προταχθεί για λόγους επικαιρότητος. Η πρόσφατη προσφυγή της κυβέρνησης στο ΔΝΤ. στάθηκε αφορμή να γίνουν κάποιες δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο σχετικά με τα λεγόμενα δάνεια της ανεξαρτησίας. Αυτές επικεντρώθηκαν βασικά στους ληστρικούς όρους δανειοδότησης, χωρίς να επεκταθούν στον μηχανισμό πλήρους ελέγχου του κρατιδίου και την απροκάλυπτη διαδικασία εξόντωσης των λαϊκών επαναστατικών δυνάμεων, που προωθήθηκαν με τα πρώτα δάνεια. Διότι ούτε ένα τάλιρο από αυτά των δανείων δεν δόθηκε για τον αγώνα εναντίον των Οθωμανών.
Το δάνειο αυτό αποκαλύπτει τον καλοστημένο μηχανισμό καλυμμένης υποδούλωσης από την Αγγλία, μέσω εγχώριων λακέδων, των εδαφών που επρόκειτο να αποσπαστούν από την Οθωμανική αυτοκρατορία, βάσει σχεδίου, που εκπονήθηκε προεπαναστατικά . Επίσης αποκαλύπτει τον σκοτεινό ρόλο κάποιων υποτιθέμενων φιλελλήνων, που έχουν έντεχνα επιβληθεί ως είδωλα στην κοινή συνείδηση από τον καιρό εκείνο, ενώ αυτοί δεν ήταν παρά πράκτορες του Αγγλικού κατεστημένου, όπως ο Λόρδος Βύρων.
Η στρεβλή αντίληψη που έχουμε για την ιστορία μας εν πολλοίς, δεν μας επιτρέπει να κατανοήσουμε τους μηχανισμούς υποδούλωσης και δορυφοροποίησης του Ελλαδικού προτεκτοράτου. Εάν αυτή η ανεπάρκεια είχε ανατραπεί έγκαιρα, ίσως είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε διαφορετικά κάποιες πολύ σημαντικές από τις εξελίξεις που επήλθαν και να δομήσουμε αντίστοιχα τις επιλογές μας ως λαός. Δεν αποσκοπώ να αμφισβητήσω, ότι κατά καιρούς γράφτηκαν κάποιες πολύ σημαντικές μονογραφίες για δρώμενα της τότε εποχής, που φωτίζουν πολύ επιτυχώς κάποια συμβάντα, όπως τα βιβλία του Δημήτρη Φωτιάδη, τα οποία συχνά αποτέλεσαν το προσκέφαλο ανθρώπων που αγωνίστηκαν για την Ελλάδα. Αυτό που λείπει όμως, είναι μια συνθετική πραγματεία για όσα συνέβησαν τότε, που θα μας εξόπλιζε με ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών σε θεωρητικό επίπεδο με την ιστορία εκείνης της περιόδου, που όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, έστω κι αν αφορά κάποιο μακρινό παρελθόν, οι συνέπειές της παραμένουν με αποφασιστικό τρόπο επίκαιρες. Έτσι ώστε, διαθέτοντας την απαραίτητη αυτογνωσία, να είμαστε σε θέση να πάρουμε τις όποιες αποφάσεις μας συνειδητά, αναλαμβάνοντας και συνέπειες, τις οποίες θα έπρεπε να μπορούμε βασικά επισκοπούμε.
ΕΝΑ ΔΑΝΕΙΟ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΛΗΣΤΡΙΚΟ;
Ας γίνει κατ’ αρχάς – για λόγους πληρότητος – μια αναφορά στους ληστρικούς όρους του πρώτου δανείου, εφόσον αυτοί αυτοί είναι κατά βάση γνωστοί, μετά την επίκαιρη προβολή τους:
Στις 2 Ιουνίου 1823 η κυβέρνηση που είχε στηθεί (δεν γράφω συνειδητά συσταθεί και δεν είναι της παρούσης στιγμής δυνατή μια αποτίμηση του ρόλου της) εξουσιοδότησε τους Ιωάννη Ορλάνδο, Ανδρέα Ζαΐμη και Ανδρέα Λουριώτη να μεταβούν στο Λονδίνο και να συνάψουν δάνειο 4.000.000 ισπανικών ταλίρων. Η επιτροπή καθυστέρησε να αναχωρήσει, λόγω έλλειψης χρημάτων για τα έξοδα του ταξιδιού, τα οποία κάλυψε με δάνειο ο Λόρδος Βύρων (Ας μου επιτραπεί εδώ η υπογράμμιση, ότι επρόκειτο για τέτοιου είδους έλλειψη ρευστότητος, που δεν υπήρχαν ούτε τα εισιτήρια, οπότε, όσο αφορά τους δανειολήπτες πρόκειται στην κυριολεξία για μπατίρια ολκής). Το δάνειο που παίρνεται υπογράφεται για 800.000 λίρες με όρους που φαίνονται εξωτερικά λογικοί: Τόκος 5%, προμήθεια 3%, ασφάλιστρα 1,5% και περίοδο αποπληρωμής 36 χρόνια. Αν δούμε όμως την πράξη, τα πράγματα είναι ριζικά διαφορετικά: Το παρεχόμενο ποσό είναι τελικά 472.000 αφού αυτό είχε καθορισθεί στο 59% του ονομαστικού.. Από αυτά έφθασαν στην «επαναστατική διοίκηση» μόλις 298.000 λίρες (μετά από φοβερές καθυστερήσεις). 80.000 παρακρατήθηκαν ως προκαταβολή τόκων δυο ετών και 16.000 για τοκοχρεολύσια, πριν καν αυτά προκύψουν.
Σύμφωνα με την δανειακή σύμβαση, το ποσό θα αποστέλλονταν στις τράπεζες Λογοθέτη και Βαρφ, που έδρευαν στην αγγλοκρατούμενη Ζάκυνθο και θα παραδιδόταν τμηματικά στην Ελληνική κυβέρνηση, ύστερα από έγκριση της επιτροπής, που την επιτελούσαν ο Λόρδος Βύρων, ο συνταγματάρχης Στάνχοπ και ο Λάζαρος Κουντουριώτης.
Οι ελπίδες που στηρίχθηκαν επάνω στο ληστρικό δάνειο, ως δήθεν αναγνώριση του «Ελληνικού Κράτους», θα διαψευστούν οικτρά, καθώς αυτό θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για να κερδίσει η παράταξη του λακέ των Άγγλων Κουντουριώτη την εμφύλια σύγκρουση. Οι διαπραγματευτές του δανείου (ο Ορλάνδος ήταν γαμβρός του Κουντουριώτη) κατασπατάλησαν μεγάλα ποσά του δανείου ζώντας πολυτελώς στο Λονδίνο, ενώ οι αγωνιστές στην Ελλάδα πολεμούσαν συχνά στερούμενοι και στοιχειώδη πυρομαχικά, γεγονός που δείχνει την ανθρώπινη υποποιότητα αυτών, που βρίσκονταν πίσω από την δανειοδότηση.
ΩΣ ΕΓΓΥΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ ΤΕΘΗΚΑΝ ΑΠΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ» ΠΛΕΥΡΑΣ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΣΟΔΑ.
Πριν αναφερθώ στο πως έγινε η καταβολή των χρημάτων και πως αυτά χρησιμοποιήθηκαν, θέλω να θέσω ένα ερώτημα-κλειδί σχετικά, που δεν έχει τεθεί μέχρι σήμερα:
Στην ουσία κάποιοι δανείζουν ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό (πέραν των όρων δανεισμού) σε κάποιους ουσιαστικά μπατίρηδες, οι οποίοι βάζουν ως υποθήκη κάτι που τελικά δεν τους ανήκει. Δεδομένου ότι Η ΧΩΡΑ ΚΑΘΕ ΑΛΛΟ ΠΑΡΑ ΕΧΕΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ ΑΚΟΜΗ, η μελλοντική ιδιοκτησία της γης και οι μελλοντικές εισπράξεις μιας ακόμη αξεκαθάριστης από πλευράς κυριαρχίας κρατικής οντότητος, αποτελούν στην ουσία τελείως υποθετικού χαρακτήρα εγγυήσεις. Οι δυνάμεις που συμμετέχουν με τον ένα ή άλλο τρόπο στις πολεμικές διαδικασίες εναντίον των Οθωμανών είναι βαθύτατα διασπασμένες, σε βαθμό πλήρους αμοιβαίας αμφισβήτησης. Από την μια μεριά οι οπλαρχηγοί, με κέντρο αναφοράς τον Κολοκοτρώνη, τον Δημήτριο Υψηλάντη, τον Οδυσσέα Ανδρούτσο και τον Πάνο Τζαβέλα, από την άλλη το χτικιό κάποιων ξεπεσμένων Φαναριωτών, που υποδύονται τους πολιτικάντηδες, οι κοτσαμπάσηδες, οι εφοπλιστές των νησιών και ο ανώτερος κλήρος. Η εκστρατεία του Δράμαλη μπορεί να έχει αποτύχει, οι Τούρκοι όμως βρίσκονται πολύ μακράν να από μια ολική ήττα. Τουναντίον διαθέτουν σαφέστατη υπεροπλία σε ξηρά και θάλασσα, διαθέτουν σημαντικά οχυρά στον Μοριά, όπως η Πάτρα και ετοιμάζουν την εκστρατεία του Ιμπραήμ.
Για κάθε λογικό δανειοδότη η τοποθέτηση μεγάλου ποσού χρημάτων στους εξεγερμένους της Ελλάδας αντιβαίνει σε κάθε τραπεζική λογική. Το ρίσκο είναι τεράστιο, οι δε υποθήκες υπάγονται στο έλεος ακαθόριστων πιθανοτήτων. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο δυο είναι οι περιπτώσεις που μπορούν να ισχύουν από πλευράς δανειοδοτικής δεοντολογίας:
Περίπτωση 1η.
Οι πιστωτές είναι φανατικοί φιλέλληνες και αρέσκονται σε μια ιδιαίτερη αμφίβολη διακινδύνευση μιας επένδυσης, με αποκλειστικό στόχο να βοηθήσουν ένα χειμαζόμενο λαό. Ειλικρινά μια ανάλογη περίπτωση δεν γνωρίζω στα πλαίσια των ιστορικών δεδομένων. Το κύριο όμως που αντιφάσκει στην περίπτωση ενός τέτοιου τραπεζικού αλτρουισμού, είναι οι ληστρικοί όροι του δανείου.
Περίπτωση 2η.
Οι τραπεζίτες παίρνουν πραγματικές και όχι υποθετικές εγγυήσεις από κάποιον, ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΟΥΤΕ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ. Τα ερωτήματα που δημιουργούνται αυτομάτως είναι:
Ποιος είναι ο πραγματικός και μη ορατός εγγυητής του δανείου;
Ποιο είναι το σχέδιό του;
Και ένα τρίτο πολύ λογικό ερώτημα:
Με ποιο τρόπο ελπίζει ο συνασπισμός των "κυβερνητικών" που ανέφερα προηγουμένως να κατισχύσει της Οθωμανικής λαίλαπας, από την στιγμή που κλιμακώνει την στρατιωτική εξόντωση των οπλαρχηγών και του στρατού των αγωνιστών που τους ακολουθεί;
Νομίζω ότι η μόνη δυνατή απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα προκύπτει αυτομάτως:
Οι Άγγλοι υπόσχονται στους εντολοδότες τους, ότι εάν αυτοί εξοντώσουν τις πραγματικές επαναστατικές δυνάμεις (καθότι δεν κρίνουν σκόπιμο να βάψουν οι ίδιοι τα χέρια τους με Ελληνικό αίμα, υποδυόμενοι μάλιστα και τους «φιλέλληνες», έχοντας προωθήσει μέσα στα πλαίσια του αγώνα τους υποτακτικούς τους με «φιλελληνική» προβιά) αυτοί θα φροντίσουν με παρέμβαση έξωθεν δυνάμεων, να εκδιωχθούν οι Οθωμανοί από την χώρα, βάζοντας τοποτηρητές-προκουράτορες αυτούς τους λακέδες.
Άρα υπήρχε συγκεκριμένο σχέδιο τότε, το οποίο προωθείτο κανονικά από την Αγγλία, για απόσπαση των συγκεκριμένων εδαφών, όπου είχε αναπτυχθεί ο απελευθερωτικός αγώνας, από την Οθωμανική εξουσία. Η επαναστατική διαδικασία έπρεπε να ανακοπεί από μια απελευθέρωση αυτών των εδαφών ιδίοις δυνάμοις και έπρεπε να προσκομίσει μόνο την απαραίτητη νομιμοποίηση μιας έξωθεν επέμβασης.
Νομίζω ότι οι μετέπειτα εξελίξεις τεκμηριώνουν επακριβώς αυτήν την υπόθεση.
Άρα, δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για απελευθέρωση, αλλά για αλλαγή του τρόπου υποδούλωσης, από μια απροκάλυπτη μορφή χώρας υπό κατοχήν, σε μια μορφή μιας χώρας υπό καλυμμένη ξένη κηδεμονία. Η "Γηραιά Αλβιών" αποδείχθηκε και στην συνέχεια ιδιαίτερα προικισμένη σε παρασκηνιακές ρυθμίσεις, με στόχο την έμμεση υποδούλωση του Ελλαδικού κρατιδίου και την συρρίκνωση του Ελληνισμού. Οι δυο κορυφαίες ενέργειες στην μόνιμα επιβεβλημένη πορεία υπήρξαν η Μικρασιατική Καταστροφή και η εξόντωση της Εθνικής Αντιστάσεως το 1945.
Ενώ οι πολιτικοί εκπρόσωποι της ξενοδουλείας του Ελλαδικού προτεκτοράτου σε όλη την πορεία μετά την ίδρυση του επαίρονται για τον Κολοκοτρώνη, τον Καραϊσκάκη, τον Ανδρούτσο, τον Πλαπούτα, τον Παπαφλέσσα, τελικά αυτοί είναι παιδιά των Μαυροκορδάτου, Κουντουριώτη, Γκούρα και λοιπών, που εξόντωσαν τους αγωνιστές.
ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΠΕΙΑ Η ΚΥΡΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΛΗΣΤΡΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΑΛΛΑ Ο ΠΡΟΔΟΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΕΘΝΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ.
Ας ακολουθήσει όμως και μια σύντομη αναφορά στους τρόπους της "θεάρεστης" δαπάνης του:
ΠΩΣ ΔΑΠΑΝΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ
(Τα στοιχεία που παραθέτω προέρχονται κυρίως από την «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως» του Σπυρίδωνος Τρικούπη. Ο Σπυρίδων Τρικούπης υπήρξε σύγχρονος της επανάστασης. Έζησε πολλά από τα γεγονότα που παραθέτει από πρώτο χέρι. Κατά συνέπεια το έργο αυτό συγκαταλέγεται μεταξύ των βασικών πηγών εκείνης της εποχής. Είναι σκόπιμο στην έρευνα να προστρέχουμε πάντοτε κύρια στις πηγές, ώστε οι πληροφορίες μας να στηρίζονται σε μια πρωτογενή διάθλαση των γεγονότων. Όσο αφορά τον Τρικούπη, κάθε άλλο παρά προκατάληψη σε βάρος του Μαυροκορδάτου μπορεί να του καταλογιστεί, δεδομένου ότι αυτός υπήρξε γαμβρός του δευτέρου).
Ενώ τα χρήματα της πρώτης δόσης από 40.000 λίρες είχαν φθάσει στην Ζάκυνθο στις 12 Απριλίου και ενώ αυτό είχε χορηγηθεί υποτίθεται για την χρηματοδότηση του απελευθερωτικού αγώνα, σε φάση που οι εξεγερμένοι εστερούντο σχεδόν των πάντων, πήγαν οι Εμμανουήλ Ξένος και Νικόλας Καλλέργης, ως εξουσιοδοτημένοι από τον Λάζαρο Κουντουριώτη για να το εισπράξουν. «Ο Στάνχοπ όμως αρνήθηκε να το παραδώσει επειδή δήθεν δεν ζούσε πλέον ο Μπάιρον (στον ρόλο του θα ακολουθήσει μελλοντικά εκτενής αναφορά), του οποίου η συναίνεση ήταν αναγκαία. Μετά από λίγες ημέρες έφτασε στη Ζάκυνθο και η δεύτερη ισόποση δόση, αλλά και αυτή έμεινε αχρησιμοποίητη».
Το χρήματα καταβλήθηκαν τελικά στις 20 Ιουλίου, με τρομερά αρνητικές συνέπειες για την Πελοπόννησο εκείνο το τρίμηνο, που χειμαζόταν από σφοδρές επιθέσις των Οθωμανών, ενώ αυτοί όργωναν ταυτόχρονα το Αιγαίο.
Η μεγαλύτερη τραγωδία που επήλθε όμως τότε ήταν η καταστροφή των Ψαρών, για την οποία γράφει ο Τρικούπης:
«Ενώ καταστρεφόταν τα Ψαρά, οι ναυτικές δυνάμεις της Υδρας και των Σπετσών έμεναν άπρακτες από έλλειψη εφοδίων. Όπως είπαμε είχαν φτάσει προ πολλού στη Ζάκυνθο οι δυο πρώτες δόσεις των δανείων και, αν δεν είχαν μεσολαβήσει τα εμπόδια που αναφέραμε για την αποστολή τους στην ελληνική κυβέρνηση, ίσως ο στόλος να προλάβαινε την καταστροφή τόσο της Κάσου, όσο και των Ψαρών».
Από την καταστροφή των Ψαρών και μόνο φαίνεται καθαρά ότι οι Άγγλοι δεν είχαν κανένα ενδιαφέρον για την στρατιωτική επιτυχία της επανάστασης. Αντίθετα, αποσκοπούσαν σε στρατιωτική ήττα της. Αυτό που τους ενδιέφερε ήταν μόνο να μπορέσουν οι λακέδες τους να καταλάβουν τα φρούρια που είχαν υπό έλεγχο οι οπλαρχηγοί. Ούτως ώστε να επιβάλλουν το καθεστώς υποτέλειας και ελέγχου, όχι με έξωθεν στρατιωτική παρέμβαση εναντίον των εξεγερμένων, αλλά με μια παρέμβαση, η οποία θα γινόταν τύποις υπέρ της επανάστασης.
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΜΕ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ
Ποιος ευθύνεται για την κατάσταση της χώρας;
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΖΑΚΗ
Σε μια συνέντευξή του ο υπουργός οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου διατύπωσε την εξής ενδιαφέρουσα άποψη: «Καμία χώρα με τόσο μεγάλες ανάγκες δανεισμού, με τόσο μεγάλη εξάρτηση από δανεικά κεφάλαια για να λειτουργήσει δεν είναι κατ’ ουσίαν ελεύθερη. Οι πιστωτές – είτε άμεσα είτε έμμεσα – ζητούν λογαριασμό για το τι κάνεις τα λεφτά που σε δανείζουν, όχι απαραίτητα γιατί θέλουν να επιβάλουν την οικονομική τους πολιτική, αλλά κυρίως για να εξασφαλίσουν ότι τα χρήματα που σου δανείζουν θα μπορέσουν να τα πάρουν πίσω, γιατί είναι χρήματα φορολογουμένων και ασφαλισμένων σε Ταμεία άλλων χωρών και μετόχων στους οποίους λογοδοτούν.» (Κόσμος του Επενδυτή, 15-16/5) Ας αφήσουμε κατά μέρος την αναφορά σε «φορολογούμενους και ασφαλισμένους σε Ταμεία άλλων χωρών», όπου υποτίθεται ότι λογοδοτούν οι πιστωτές της χώρας μας. Πρόκειται για τις συνήθεις ανοησίες με τις οποίες διανθίζει, τόσο ο κύριος υπουργός, όσο και ο πρωθυπουργός της χώρας, τις λιγοστές αλήθειες που αναγκάζονται να ομολογήσουν. Άλλωστε δεν μπορεί να μην ξέρει κοτζάμ υπουργός οικονομικών ότι σε ασφαλιστικά ταμεία και ασφαλιστικές εταιρείες ανήκει μόλις το 15% των ελληνικών ομολόγων. Κι αυτοί που διαχειρίζονται τα λεφτά των «φορολογουμένων και ασφαλισμένων» λογοδοτούν σ’ αυτούς, όσο λογοδοτούν και οι διαχειριστές των δικών μας ασφαλιστικών ταμείων, οι οποίοι καθ’ υπόδειξη των κυβερνήσεων, αλλά και γνωστών κερδοσκοπικών κυκλωμάτων, έχουν φορτώσει τα ταμεία με κάθε λογής ομόλογα και άλλες ανάλογου τύπου επενδύσεις χωρίς αντίκρισμα.
Η αλήθεια είναι ότι οι πιστωτές του κράτους δεν είναι κάποιοι έντιμοι διαχειριστές του υστερήματος των φορολογουμένων και των ασφαλισμένων άλλων χωρών, αλλά επενδυτικά κεφάλαια και τράπεζες που ειδικεύονται στην διεθνή τοκογλυφία και κερδοσκοπία. Και δανείζουν την Ελλάδα γιατί γνωρίζουν πολύ καλά ότι έχουν να κερδίσουν πάρα πολλά. Πάντα με την αμέριστη βοήθεια των εκάστοτε κυβερνήσεων αυτής της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ολόκληρη την περίοδο της μεταπολίτευσης, 1974-2009, η Ελλάδα έχει πληρώσει σε εξυπηρέτηση χρέους πάνω από 640 δις ευρώ για ένα κυλιόμενο δημόσιο χρέος των 300 δις ευρώ το 2009. Πρόκειται για μια μέση απόδοση της τάξης του 215%! Ποια άλλη επιχείρηση μπορεί να υπερηφανευτεί για τέτοιες αποδόσεις; Γιατί λοιπόν να μην φορτώσουν με δάνεια τη χώρα;
Ωστόσο, αυτό που ομολογεί ο υπουργός των οικονομικών, ότι δηλαδή το βασικό πρόβλημα έγκειται στις «τόσο μεγάλες ανάγκες δανεισμού», είναι αυτό που αρνιόταν να παραδεχθεί η κυβέρνηση ευθύς εξαρχής. Αντ’ αυτού είχε πλασάρει το γνωστό πια παραμύθι περί «αξιοπιστίας της χώρας στις αγορές». Για να μην μιλήσουμε για τον Καιάδα του ΔΝΤ, ο οποίος, όπως ομολόγησε πρόσφατα ο υφυπουργός των οικονομικών Σαχινίδης, ήταν εξαρχής ο κρυφός στόχος της κυβέρνησης, ήδη από την επομένη των εκλογών.
Όμως αυτό που δεν διευκρινίζει ο κ. Παπακωνσταντίνου είναι το πώς γεννήθηκαν αυτές οι «τόσο μεγάλες ανάγκες δανεισμού». Η «τόσο μεγάλη εξάρτηση από δανεικά κεφάλαια» δεν είναι απαραίτητη για να λειτουργήσει η χώρα, όπως ισχυρίζεται ο υπουργός, αλλά για να χρηματοδοτηθεί η εκτεταμένη διαφθορά, η ρεμούλα των ημετέρων και η συστηματική λεηλασία της χώρας ήδη από την εποχή της ιδρύσεως του ελληνικού κράτους. Το ελληνικό κράτος δανειζόταν ανέκαθεν, όχι για να επενδύσει στην ανάπτυξη της χώρας και στην ευημερία του λαού, αλλά για να ξεπληρώσει παλιότερα δάνεια που είχε συνάψει με επαχθείς όρους. «Η μεγάλη αυτή δανειακή επιβάρυνσις εδημιουργήθη συνεπεία των υποχρεώσεων των παλαιών δανείων και μάλιστα δανείων μη εισπραχθέντων και μη χρησιμοποιηθέντων χάριν της εθνικής οικονομίας», έγραφε το 1937 ο καθηγητής Άγγελος Αγγελόπουλος σχετικά με την υπέρογκη δανειακή επιβάρυνση του κράτους εκείνης της εποχής.
Οι σημερινές δανειακές ανάγκες, τα σημερινά αδιέξοδα της υπερχρέωσης, έχουν την καταγωγή τους στις ρυθμίσεις των προπολεμικών χρεών της χώρας που έγιναν στη δεκαετία του 1960 από τις κυβερνήσεις της ΕΡΕ και της Ένωσης Κέντρου. Από την περίοδο της απελευθέρωσης, τόσο το ΕΑΜ, όσο και σύσσωμη η αριστερά αργότερα με κύρια έκφρασή της την ΕΔΑ, είχαν ως βασική θέση τη διαγραφή των προπολεμικών χρεών της χώρας με σκοπό την αυτοδύναμη παραγωγική ανασυγκρότησή της προς όφελος του λαού της. Την άποψη αυτή, περί διαγραφής των προπολεμικών χρεών, είχαν υιοθετήσει την εποχή εκείνη και μια σειρά σεβαστοί καθηγητές της οικονομίας, όπως ο μετέπειτα ακαδημαϊκός Άγγελος Αγγελόπουλος, ο διατελέσας διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Ξενοφών Ζολώτας, ο καθηγητής Δημήτριος Καλιτσουνάκης, κ. ά. Το θεωρούσαν – εκτός όλων των άλλων – και ως έναν ελάχιστο φόρο τιμής από τους συμμάχους προς την Ελλάδα που υπέστη ανυπολόγιστες καταστροφές κατά την διάρκεια του πολέμου.
Φυσικά οι Βρετανοί και οι Αμερικάνοι κάθε άλλο παρά ήταν διατεθειμένοι να ξεχάσουν τα προπολεμικά χρέη της Ελλάδας. Αντίθετα θέλησαν να τα χρησιμοποιήσουν για να την μετατρέψουν ουσιαστικά σε αποικία τους. Εν τη μεγαθυμία τους, αντί για διαγραφή, πρότειναν αναδιαπραγμάτευση και ρύθμιση των προπολεμικών χρεών. Έτσι ξεκίνησε ένας οργανωμένος διεθνής διασυρμός της χώρας από τους πιστωτές της προκειμένου να εξασφαλίσουν, μέσα από την αναδιαπραγμάτευση του προπολεμικού χρέους, όσο το δυνατόν μεγαλύτερα οφέλη. Ο διασυρμός αυτός διάρκεσε σχεδόν δυο δεκαετίες με αποτέλεσμα μια αποικιοκρατική ρύθμιση των προπολεμικών χρεών.
Την τελική αυτή ρύθμιση επέτυχε – ποιος άλλος; – ο κ. Μητσοτάκης ως υπουργός οικονομικών της κυβέρνησης του Γεωργίου Παπανδρέου τον Ιούλιο του 1964. Ο Μητσοτάκης προχώρησε σε τέτοια ρύθμιση χρεών που μπροστά της ωχριούσε ακόμη και η παλιότερη της ΕΡΕ. «Η ονομαστική αξία των χορηγηθεισών νέων ομολόγων εις τους κομιστάς προπολεμικών εσωτερικών δανείων διαπλασιάζεται, ο τόκος αυξάνεται και θεσπίζεται λαχείον. Εν συγκρίσει προς την ρύθμισην υπό της κυβερνήσεως της ΕΡΕ, δίνονται ήδη 160% επί πλέον», θριαμβολογούσε τότε η φιλική προς τον Μητσοτάκη Ελευθερία (16/7/1964). Ο διακανονισμός αποπληρωμής αυτής της λεόντειας σύμβασης προβλεπόταν να γίνει εντός 42 έως 45 ετών. Ο κ. Μητσοτάκης, δηλαδή, το 1964 υποθήκευσε τη χώρα έως το 2006 και 2009!
Με αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα αναγνώριζε και όφειλε να αποπληρώσει προπολεμικά δάνεια από το 1881 σε τουλάχιστον διπλάσια από την τρέχουσα αξία τους. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι είχαν μεσολαβήσει δυο επίσημες πτωχεύσεις της χώρας (το 1893 και το 1932) και δυο παγκόσμιοι πόλεμοι που την είχαν κυριολεκτικά ισοπεδώσει. Το ύψος αυτών των υποχρεώσεων αντιστοιχεί σε σημερινές τιμές γύρω στα 100 δις ευρώ! Δηλαδή σχεδόν το 1/3 του σημερινού δημόσιου χρέους.
Αυτές αποτέλεσαν τη βάση της δυναμικής του σημερινού χρέους που είναι πλέον αδύνατο να αποπληρωθεί. Ο γνωστός ιστορικός της περιόδου, Ζωρζ Μεϊνό, παρατηρούσε ότι ο «εξαναγκασμός της χώρας ν’ αναλάβη την εξυπηρέτηση του δημοσίου της χρέους, υποχρέωση με αμφίβολη ηθική βασιμότητα», αποκτά εκ των πραγμάτων «δυσάρεστο χαρακτήρα για την οικονομική κατάσταση μιας χώρας από την στιγμή που η κυβέρνησή της είναι υποχρεωμένη να συνάπτη νέα χρέη για να εξασφαλίση την υπηρεσία των παλαιών.» Κι αυτά γράφονταν το 1964.
Η χούντα κατόπιν θεσμοθέτησε ως αναπόφευκτη την πολιτική υπερχρέωσης ισχυριζόμενη ότι «ο συνεχώς διογκούμενος δανεισμός από την ξένην κεφαλαιαγοράν, ακολουθεί ως αναπόφευκτον δυσμενές σύνδρομον αυτής της ανωμαλίας [του ελλειμματικού ισοζυγίου πληρωμών], καθιστών ακόμη στενωτέραν την εξάρτησιν από το εξωτερικόν. Και το τελευταίον αυτό αποτελεί την πλέον εντυπωσιακήν ομοιότητα μεταξύ των μικρών εθνικών οικονομικών μονάδων.» (Ελεύθερος Κόσμος, 29/12/1968). Με άλλα λόγια ως τυπική ψωροκώσταινα η Ελλάδα δεν μπορεί να αποφύγει τον δυσμενή δανεισμό από τη διεθνή κεφαλαιαγορά. Ότι δηλαδή ισχυρίζονται και οι σημερινοί κυβερνήτες.
Με την μεταπολίτευση, οι κυβερνήσεις Καραμανλή του πρεσβύτερου όχι μόνο αναγνώρισαν τα κρυφά και φανερά χρέη της χούντας, αλλά συνέχισαν στον ίδιο καταστροφικό δρόμο. Ο υφυπουργός συντονισμού Στ. Δήμας διευκρίνιζε ότι «η χώρα μας… θα συνεχίσει για αρκετά ακόμη χρόνια να έχει την ανάγκη προσφυγής στον εξωτερικό δανεισμό…» (Ναυτεμπορική, 20/10/1979). Ενώ ο κ. Μητσοτάκης, ως υπουργός συντονισμού, δήλωνε υπερήφανος: «Όλοι επιδιώκουν να μας δανείσουν!» (ό.π.) Και πώς να μην επιδιώκουν να μας δανείσουν, όταν κάθε σύμβαση δανείου ιδίως από το εξωτερικό συνοδευόταν με προνομιακούς όρους αποπληρωμής και ταυτόχρονα με δεσμεύσεις αγοράς προϊόντων, βιομηχανικών και άλλων, από την πιστώτρια χώρα;
Κι ενώ ο ελληνικός λαός από τον «γύψο» της χούντας, έμπαινε στο «γύψο» της μόνιμης λιτότητας επί μεταπολίτευσης, οι κυβερνήσεις Καραμανλή ανακάλυπταν ένα νέο κόλπο για να φορτώνουν με χρέη το δημόσιο. Αντί να δανείζεται η κεντρική κυβέρνηση, έβαζαν τις δημόσιες επιχειρήσεις και τις κρατικές τράπεζες να δανείζονται για να καλύπτονται οι «μαύρες τρύπες» στον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και να τροφοδοτούνται με «δανεικά και αγύριστα» οι μεγαλοβιομήχανοι και οι κρατικοδίαιτοι μεγαλοεπιχειρηματίες της εποχής. Έτσι εντέχνως εμφανιζόταν ο δημόσιος δανεισμός να είναι περιορισμένος, την ίδια στιγμή που οι δημόσιες επιχειρήσεις και οι τράπεζες φορτώνονταν με χρέη έως και 10 φορές την κεφαλαιακή τους σύνθεση.
Το 1981 η πλειοψηφία του ελληνικού λαού πίστεψε ότι θα απαλλάξει τη χώρα από αυτό τον βραχνά και ανέδειξε στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ, το οποίο είχε υποσχεθεί «σεισάχθεια» για τα χρέη και τιμωρία για τους ενόχους της εξωτερικής υπερχρέωσης της χώρας. Δυστυχώς όμως οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ ανακάλυψαν στο δανεισμό ένα καλό εργαλείο για να εξαναγκάσουν το λαό να πορευτεί στον ίδιο καταστροφικό κατήφορο. Μάλιστα ο ίδιος ο Α. Παπανδρέου στην 9η Σύνοδο της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ το 1983 ανακάλυπτε ότι λόγω της κρίσης «η Ελλάδα θα πρέπει να στηριχτεί αρκετά στον εξωτερικό δανεισμό, όχι περισσότερο από πριν, αλλά τουλάχιστον όσο πριν. Και εδώ είναι το κλειδί της ιστορίας. Εάν η οικονομία σου δεν κριθεί φερέγγυα, με κάποια έννοια του νοικοκύρη, θα αναγκαστείς να πας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και να χτυπήσεις την πόρτα του. Και αυτοί θα σου δώσουν. Αλλά υπό τον όρο πλέον, ότι αυτοί θα επιβάλουν – εκείνοι σε σένα – την οικονομική πολιτική της κυβέρνησής σου. Και αυτό σημαίνει: τέρμα το σοσιαλιστικό πείραμα.»
Το σκηνικό της προσφυγής στο ΔΝΤ άρχισε να στήνεται από την εποχή που ο Α. Παπανδρέου έκανε την ιστορική ανακάλυψη ενός «σοσιαλιστικού πειράματος» με δανεικά και μάλιστα χρωστούμενα στις ξένες κεφαλαιαγορές. Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ όχι μόνο αποδέχτηκαν να συνεχίσουν την αποπληρωμή όλων των προηγούμενων ληστρικών δανειακών συμβάσεων, αλλά ξεκίνησαν και τον δικό τους καταστροφικό κύκλο υπερχρέωσης.
Για παράδειγμα φρόντισαν να φορτώσουν στον κρατικό προϋπολογισμό τις αποκαλούμενες «προβληματικές επιχειρήσεις», αυτές δηλαδή τις επιχειρήσεις που είχαν λεηλατήσει οι ιδιοκτήτες τους με την αμέριστη βοήθεια των «δανεικών κι αγύριστων» των κυβερνήσεων Καραμανλή. Όχι μόνο φόρτωσαν στο κράτος τα τεράστια ιδιωτικά χρέη που είχαν συσσωρεύσει αυτές οι επιχειρήσεις, αλλά τις κράτησαν για σχεδόν μια δεκαετία ουσιαστικά ανενεργές ή σε κατάσταση σκόπιμης υπολειτουργίας, πληρώνοντας μέσω του Οργανισμού Ανασυγκρότησης των Επιχειρήσεων (ΟΑΕ) τους μισθούς των εργαζομένων σ’ αυτές με αντάλλαγμα την ψήφο τους. Με τον τρόπο αυτό όχι μόνο κατέστρεψαν την αφρόκρεμα των παραγωγικών επιχειρήσεων της ελληνικής οικονομίας εκείνης της εποχής, όχι μόνο εκμαύλισαν συστηματικά το πιο παραγωγικό εργατικό δυναμικό της χώρας, αλλά μετασχημάτισαν την ληστεία των προβληματικών σε ένα τεράστιο δημόσιο χρέος. Τελικά, άλλες τις έκλεισαν και άλλες τις πούλησαν για παλιοσίδερα.
Κι όχι μόνο αυτό. Ο εναγκαλισμός των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ με την τότε ΕΟΚ είχε ως αντάλλαγμα τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ), τα οποία αποτέλεσαν την απαρχή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων προς την χώρα, έχοντας ευθύς εξαρχής ως σκοπό να εκμαυλίσουν και να διαφθείρουν πλατιά κοινωνικά στρώματα, ώστε να αποδεχτούν την υποταγή της χώρας στην «ευρωπαϊκή ολοκλήρωση». Προκειμένου οι αγρότες να μην φωνάζουν για την αδιάθετη παραγωγή τους, τους έμαθαν να νοιάζονται μόνο για τα θαφτικά των χωματερών και τις επιδοτήσεις άνευ αντικρίσματος. Προκειμένου η επαγγελματική διανόηση να μην διαμαρτύρεται για την μάστιγα της ανεργίας, της υποαπασχόλησης και της ετεροαπασχόλησης, τους έμαθαν να βολεύονται με τα διάφορα κοινοτικά προγράμματα. Έτσι έκαναν τη δουλειά τους ανενόχλητοι και οι ποικίλοι επιτήδειοι του κομματικού μηχανισμού που συντηρούν ανέκαθεν και αναπαράγουν την εξουσία. Έτσι, για κάθε 100 ευρώ κοινοτικών επιχορηγήσεων, το δημόσιο χρέος αυξάνονταν κατά 250.
Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ αδιαφόρησαν πλήρως για την εκτίναξη των εξωτερικών ελλειμμάτων, στην οποία συνέβαλε αποφασιστικά πρώτα η ΕΟΚ και αργότερα η ΕΕ. Πώς αντιμετώπισαν αυτήν την εκτίναξη; Με τον πολύ παραδοσιακό τρόπο. Με επιστροφή, από το 1984 και μετά, στην μονόπλευρη λιτότητα και φυσικά στην έξαρση του δημόσιου δανεισμού.
Την εποχή εκείνη πλήθαιναν οι προειδοποιήσεις για τον εκτροχιασμό του δημόσιου χρέους, ειδικά του εξωτερικού. Ο ακαδημαϊκός Άγγελος Αγγελόπουλος προειδοποιούσε ότι τα 75% των νέων δανείων χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση των παλιών και επομένως «είναι πολύ αμφίβολο αν κατά τα προσεχή έτη η Ελλάς θα μπορεί να δανείζεται τόσο σημαντικά ποσά δίχως παρεμβάσεις διεθνών οργανισμών, δίχως δεσμεύσεις έναντι των δανειστών και δίχως υποθήκευση του οικονομικού μέλλοντος της χώρας.» (Βήμα, 15/9/1985)
Η προειδοποίηση του Αγγελόπουλου δεν άργησε να επαληθευθεί. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αδυνατώντας να δανειστεί από το εξωτερικό προσέφυγε το 1986 στην ΕΟΚ. Οι Βρυξέλλες ανταποκρίθηκαν με δάνειο της τάξης των 1,75 δις ΕΝΜ, το οποίο θα δινόταν σε δυο δόσεις «μετά από ανασκόπηση εκ μέρους της Νομισματικής Επιτροπής του ΔΝΤ, της πορείας της ελληνικής οικονομίας κατά το 1986», όπως σημείωνε η έκθεση του ΔΝΤ εκείνη τη χρονιά. Ήταν η πρώτη φορά που οι Βρυξέλλες έστελναν την Ελλάδα στο ΔΝΤ με μοχλό το δανεισμό. Το τι ζητούσε το ΔΝΤ για να εγκρίνει τον εξωτερικό δανεισμό της ελληνικής κυβέρνησης ήταν αυτονόητο: «σταθερή εισοδηματική πολιτική ώστε να περιοριστεί η αύξηση του κόστους εργασίας συνοδευόμενη από αυστηρή νομισματική και οικονομική πολιτική…» (Ναυτεμπορική, 24/8/1986) Δηλαδή, περικοπές μισθών, περικοπές δαπανών, άνοιγμα των αγορών, ιδιωτικοποιήσεις, κοκ.
Αυτός που ανέλαβε να διεκπεραιώσει τις έξωθεν «υποδείξεις» ήταν ο γνωστός κ. Σημίτης, ο οποίος ως υπουργός οικονομικών υποστήριζε το 1986 ότι «η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου οδήγησε σε αύξηση του εξωτερικού χρέους της χώρας.» Κι επομένως «πρόγραμμα για τη συγκράτηση του εξωτερικού χρέους, χωρίς συγκράτηση της εγχώριας ενεργούς ζήτησης δεν μπορεί να υπάρξει.» (Εξόρμηση, 7/2/1986) Τι φταίει λοιπόν για τον δανεισμό; Το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων. Τσακίστε το. Αυτή ήταν η φιλοσοφία Σημίτη.
Αυτό που ακολούθησε ήταν ουσιαστικά δυο δεκαετίες αυστηρής λιτότητας, ανοίγματος των αγορών, ιδιωτικοποιήσεων, απορρύθμισης των πάντων, κοκ. Το αποτέλεσμα ήταν η Ελλάδα να γίνει το λατρεμένο παιδί των διεθνών κεφαλαιαγορών και να δανείζεται ασύστολα. Το δημόσιο χρέος και η εξυπηρέτησή του εκτινάζονται στα ουράνια, όπως μπορεί να δει κανείς και στον Πίνακα. Όσο έβρισκε δάνεια καμμιά κυβέρνηση δεν νοιάστηκε για το δημόσιο χρέος. Ούτε ο Μητσοτάκης, ούτε ο Α. Παπανδρέου, ούτε ο Σημίτης, ούτε κι ο Καραμανλής. Κι όσο συμπίεζαν μισθούς και συντάξεις, όσο άνοιγαν όλο και περισσότερο τις αγορές, όσο ξεπουλούσαν και ιδιωτικοποιούσαν το σύμπαν, τόσο περισσότερο πίστευαν ότι θα βρίσκουν εσαεί να δανείζονται όσα ήθελαν ανεξάρτητα από το ύψος του δημόσιου χρέους.
Κι έτσι φτάσαμε εδώ που είμαστε σήμερα, με μια διαλυμένη οικονομία, ένα χρεοκοπημένο κράτος και υπό καθεστώς κατοχής. Κι αντί να καθίσουμε στο σκαμνί τους αρχιτέκτονες αυτής της καταστροφής, τον κ. Μητσοτάκη, τον κ. Σημίτη και όλους τους υπόλοιπους, τους ανεχόμαστε να βγαίνουν δημόσια και να διαγκωνίζονται για νέους ρόλους στη «νέα μεταπολίτευση» που σχεδιάζουν οι επικυρίαρχοι πάνω στο πτώμα της χώρας και του λαού της.
18/5/2010
Δημήτρης Καζάκης
Συνολικό Δημόσιο Χρέος και Εξυπηρέτηση 1974-2014 (εκατ. ευρώ) | ||||
| Σύνολο εξυπηρέτησης χρέους | Συνολικό Δημόσιο Χρέος | % χρέους στο ΑΕΠ | % Εξυπηρέτησης στο ΑΕΠ |
1974 | 34 | 336 | 22,5 | 2,3 |
1975 | 43 | 443 | 25,4 | 2,4 |
1976 | 55 | 536 | 25,1 | 2,6 |
1977 | 67 | 633 | 25,5 | 2,7 |
1978 | 85 | 1.002 | 33,6 | 2,8 |
1979 | 127 | 1.158 | 31,7 | 3,5 |
1980 | 159 | 1.390 | 31,1 | 3,6 |
1981 | 243 | 1.972 | 36,1 | 4,4 |
1982 | 267 | 2.724 | 40,2 | 3,9 |
1983 | 382 | 3.725 | 46,4 | 4,7 |
1984 | 611 | 5.525 | 49,4 | 5,5 |
1985 | 912 | 7.845 | 58,3 | 6,8 |
1986 | 1.315 | 9.480 | 59,5 | 8,3 |
1987 | 2.167 | 11.873 | 64,5 | 11,8 |
1988 | 3.589 | 15.798 | 58,7 | 13,3 |
1989 | 4.354 | 19.659 | 61,5 | 13,6 |
1990 | 7.170 | 27.534 | 71,4 | 18,6 |
1991 | 14.753 | 36.200 | 76,0 | 30,9 |
1992 | 19.070 | 45.655 | 82,9 | 34,6 |
1993 | 22.606 | 68.763 | 110,9 | 36,4 |
1994 | 28.398 | 82.444 | 117,4 | 40,4 |
1995 | 33.356 | 93.857 | 117,4 | 41,7 |
1996 | 37.428 | 106.371 | 121,1 | 42,6 |
1997 | 39.021 | 114.570 | 117,8 | 40,1 |
1998 | 33.652 | 121.943 | 115,3 | 31,8 |
1999 | 30.971 | 129.168 | 114,7 | 27,5 |
2000 | 29.030 | 139.184 | 114,5 | 21,3 |
2001 | 23.347 | 145.927 | 111,4 | 15,9 |
2002 | 30.177 | 157.018 | 111,1 | 19,3 |
2003 | 32.269 | 182.390 | 118,3 | 18,7 |
2004 | 35.430 | 201.244 | 120,4 | 19,1 |
2005 | 35.151 | 215.416 | 108,5 | 18,0 |
2006 | 34.156 | 226.218 | 105,7 | 16,2 |
2007 | 56.696 | 239.658 | 105,8 | 25,0 |
2008 | 63.126 | 262.071 | 109,6 | 26,4 |
2009 | 77.224 | 298.524 | 125,7 | 32,5 |
2010 | 75.900 | 325.600 | 140,0 | 32,9 |
2011 | 85.300 | 342.900 | 153,1 | 37,9 |
2012 | 88.100 | 357.900 | 163,7 | 40,0 |
2013 | 83.300 | 368.700 | 168,2 | 37,7 |
2014 | 86.700 | 374.600 | 167,8 | 38,4 |
Πηγή: Κρατικοί προϋπολογισμοί και Εθνικοί Λογαριασμοί. Για την περίοδο 2010-2014 οι προβλέψεις έγιναν με βάση τον Πίνακα που δημοσιεύσαμε στο Ποντίκι, 22/4/2010. |
Αποστολή: Νίκος και Συμβεβλημένοι
Υπάρχουν δυο ειδών εκδικάσεις: Η νομική και η συνειδησιακή. Η πρώτη, για να λειτουργήσει αντικειμενικά, προϋποθέτει ανεξάρτητους μηχανισμούς εκδίκασης με απρόσκοπτη εφαρμογή ενός νομικού πλαισίου, το οποίο δεν συνιστά αποτέλεσμα δολιότητος. Δυστυχώς αυτές οι προϋποθέσεις δεν υφίστανται. Παρ’ όλα αυτά δεν δικαιούμεθα να απαξιώσουμε το ισχύον σύστημα απόδοσης δικαιοσύνης. Όσο διαβρωμένο κι αν είναι αυτό, δεν παύει να καθορίζεται από τον προσδιορισμό του, ο οποίος εξακολουθεί να υφίσταται ως αίτημα κάτω από όλες τις δυνατές συνθήκες.
Κατά συνέπεια οφείλουμε – εάν θέλουμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας πολίτες και όχι υπηκόους άνευ υποχρεώσεων και ευθυνών – να προωθήσουμε την αντίστοιχη καταγγελία.
Από πλευράς τακτικής ενός κινήματος Εθνικής Επιβίωσης (ή και Εθνοκεντρικής Αναγέννησης, όπως πρότεινε σε πρόσφατη ανάρτηση με τίτλο “Ο Απολυταρχισμός του Πασόκ…” και περιεχόμενο την αναφορά σε νόθευση των κοινοβουλευτικών θεσμών η “Αριστερά της Δεξιάς”) που κατευθύνεται ενάντια στις συνέπειες της καταστροφής της χώρας, βάσει της έξωθεν επιβληθείσης προσαγωγής στο ΔΝΤ., η έγερση της αντίστοιχης καταγγελίας αποτελεί σημαντικό καθήκον.
Όμως μια καταγγελία δεν μπορεί να υφίσταται αφηρημένα, αλλά οφείλει να δομείται νομικά, στηριζόμενη σε συστηματική προβολή αποδεικτικών στοιχείων. Αυτά υπάρχουν και είναι γνωστά τοις πάσι. Υπάρχουν όμως περιπτωσιακά καταγραμμένα και χωρίς συστηματική συγκρότηση δικογραφίας.
Υπάρχει συγκεκριμένη καταγγελία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως στην Βουλή, ότι η κυβέρνηση προέβη σε χρονική μετάθεση λογιστικής καταγραφής εσόδων, καθώς και μέτρων καταβολής φόρων και εισφορών, με στόχο την ονομαστική διόγκωση του δημοσίου ελλείμματος. Αυτή η ονομαστική διόγκωση, σε συνδυασμό (και προφανή συνεννόηση) με χρηματιστικά κερδοσκοπικά τεχνάσματα, οδήγησε στην απότομη έκρηξη του δανειοδοτικού κόστους και στην δανειοληπτική απαξίωση της Ελλάδος. Μεγάλη συνυπευθυνότητα έχει η μανιώδης εκστρατεία δυσφήμησης, που κλιμάκωσαν μαζικά μέσα της αλλοδαπής, αλλά και η ολιγωρία κάποιων κυβερνήσεων οικονομικώς ισχυρών κρατών της ΕΕ. να συναινέσουν σε δανειοδότηση της Ελλάδας, πριν την προσφυγή της κυβέρνησης στο ΔΝΤ. Δυστυχώς συνάγεται το συμπέρασμα, ότι αυτή η προσφυγή ήταν και από αυτές ηθελημένη, συμμετέχοντας ενεργά σε μια καμπάνια, η οποία αποδυνάμωσε την φερεγγυότητα του κοινού νομίσματος και την συνεκτικότητα της Ενώσεως, απαυξάνοντας τους σοβαρούς ορατούς κινδύνους, που υφίστανται και για άλλα κράτη – μέλη.
Δυστυχώς όμως την ουσιαστική αφετηρία παρείχε με θρασύτατο τρόπο η εγχώρια κυβέρνησις.
Μια τέτοιου είδους καταγγελία υπέχει σοβαρότατης εθνικής βάσεως και συνεπειών. Κατά συνέπεια προσήκει να μην προωθηθεί από μεμονωμένο ιδιώτη. Εδώ καλείται να πράξει το κοινωνικό σύνολο, υπό την πρωτοβουλία των υγειών δυνάμεων του Έθνους.
Κατά συνέπεια είναι σκόπιμο να προωθηθεί αντίστοιχη ΠΑΝΕΘΝΙΚΗ ΚΑΜΠΑΝΙΑ.
Προσωπικώς αντίκειμαι σε προπηλακισμούς πολιτικών από ανωνύμους και σε πολιορκητικές ενέργειες σε βάρος του κτηρίου, όπου συνεδριάζουν αυτοί που όφειλαν να είναι Εθνική Αντιπροσωπεία. Θεωρώ ότι τέτοιου είδους αντιδράσεις προωθούν καταστάσεις τύπου “εμπρησμού του Ράιχσταγκ”, που εγκύπτουν μέσα στην λογική και τον προγραμματισμό των δυνάμεων της ανωμαλίας, που καθοδηγούνται παρασκηνιακά από τις δυνάμεις που βρίσκονται όπισθεν του ΔΝΤ.
Αντίκειμαι στην λογική εφαρμογής βίας, πιστεύω όμως στην παθητική αντίσταση, αλλά πρωτίστως θεωρώ, ότι ο λαός και η κοινωνία οφείλουν να προβούν στην οργανωμένη προώθηση σκόπιμων αντιμέτρων. Το κεντρικό αυτών των μέτρων θεωρώ ότι είναι σκόπιμο να συνίσταται στην προώθηση καταγγελίας της παρούσης κυβερνήσεως επί εσχάτει προδοσία.
Προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει:
- Να δομηθεί συγκεκριμένη καταγγελία στην προοπτική σχηματισμού φακέλου.
- Να ξεκινήσει κίνηση επιτροπών βάσης που θα την στηρίξει.
- Να ξεκινήσει συλλογή υπογραφών από φορέα συντονισμού.
Στο ζήτημα της συνειδησιακής καταγγελίας θα τοποθετηθώ προσεχώς.
Συμπυκνώνοντας τα επερχόμενα σε λίγες φράσεις, που θα έπρεπε να προβληματίσουν τον κάθε ένα, γράφει ο ιστολόγος ΝΕΩΤΕΡΑ ΝΕΑ:
Με δυό κουβέντες μου φαίνεται ότι θα πορευτούν στο οικονομικό επίπεδο για να ρουφήξουν θηριώδεις μίζες και να μας τελειωνουν γρήγορα καταφέρνοντας καίριο πλήγμα στην ευρωζώνη.
Θα πάνε σε αναδιάρθρωση χρέους – αυτό κάνει τώρα η Λαζάρντ(του ομίλου ρότσιλντ) για το γιωργάκη – προκειμένου να κάνουν ταμείο στα τεράστια κέρδη τους να πάρουν το παραδάκι για τους πελάτες τους.
Στη συνέχεια έχοντας ξεφορτωθεί τις επισφάλειες θα μας πτωχεύσουν καταφέρνοντας αποφασιστικό πλήγμα στο ευρώ. Εχοντας πάρει εμπράγματες εγγυήσεις περνούν στη φάση “γην και ύδωρ” θα ρευστοποιήσουν τα εδάφη μας, τα ύδατα τις φυσικές ομορφιές, τα μνημεία, ότι είναι δημόσιο με δυό κουβέντες. Και μετά μη έχοντας ως έλληνες άλλο τίποτα δικό μας, από κοινού, παιδεία πολιτισμό τα έχουν αλώσει από καιρό, θα γίνουμε σαν τα μούτρα τους, σαν αμερικάνοι που μόνο τα δολαρια μετράν στη ζήση του. Χωρίς πρόσωπο, χωρίς χαρακτήρα, μόνο φράγκα και λάϊφ στάϊλ.